tirsdag 23. juni 2009

Oppdatering

Etter en del dager uten blogginnlegg kommer det her kommer en litt lengre oppdatering.
Forrige fredag var vi invitert til sjømannskirken i Houston der vi fikk middag og selvfølgelig vafler:-) Det var også mulig å lese norske aviser, noe som var etterlengtet for enkelte... Kirken lå på et stort området med fotballbane og basseng som står til fri disposisjon. Det ble også en liten dukkert i vannet som holdt 31 grader!
Utenfor sjømannskirken i Houston
Lørdag bestemte vi oss for å reiste på stranden. De nærmeste strendene ligger ca 1 time unna. Galveston, som er den stranden flest reiser til, har vi hørt skal ha ganske skittent og grumsete vann, så vi reiste heller til Freeport og Surfside beach. Som alt annet her i USA var også stranden en drive in. Man betalte 10 dollar for å kjøre ut på stranden, og parkerte 7 meter fra sjøen. Veldig praktisk, men også veldig amerikansk! En strand full av biler, brunt vann (det var vist det her også) og oljeplattformer i horisonten gjorde ikke stranden til en komplett idyll, men sjøtemperaturen på 31 grader og høye bølger gjør nok at vi tar turen dit senere i sommer også. Det brune vannet er heller ingen fare, det er bare sand og jord som kommer med de store elvene som renner ut i Mexicogulfen.
Legg merke til at det er forbudt å brenne juletrær!
Måtte bare ta bilde av dette "motorvei-krysset" på veien til stranden. Et flott stykke ingeniørkunst! :-)
Lørdagskvelden skulle vi prøve utelivet i Houston igjen. Vi traff tilfeldigvis på noen norske damer som bodde i Houston og som hadde leid en Hummer limousin for kvelden. Vi fikk selvfølgelig bli med dem i limo'en til neste utested, det er nemlig vanlig å være innom 3-4 utesteder i løpet av kvelden... Totalt var vi 18 stykker i limo'en, men desverre hadde ingen med kamera for å dokumentere det hele.
Søndag spiste vi frokost på IHOP (international house of pancakes). Meget god frokost, og så fulgte det selvfølgelig med pannekaker til hver rett. For min del ble det med èn pannekake. Det ble rett og slett litt for søtt å spise pannekaker til frokost.
IHOP
Seinere dro vi til akvariet i Houston. Vi trodde det var som akvariet i Bergen, men saken er at det var en fornøyelsespark. Så vi kjørte i 30 minutter, parkerte for $6, sto i kø i 15 minutter for å få en billett til $6, sto i kø i 30 minutter for å komme på et tog, kjørte i 10 minutter med en forteller som snakket om hai, så hai i 2 minutter, kjørte tog i 5 minutter før vi fikk gå av og kjørte hjem i 30 minutter igjen. Men vi fikk sett hai i det minste... På kvelden var vi på kino og så "The Hangover". Det var en meget bra komedie som jeg anbefaler til alle der hjemme.

På "akvariumet"

Denne uken har vi vœrt på baseballkamp og sett Houston Astros mot Kansas City Royals. Minute Maid Park tar nesten 41000 tilskuere, men da vi var der var det "bare" ca 25000. Hele kampen varte i ca 3 timer og det var faktisk artig å se på etterhvert som man kom inn i reglene. Michael, en av de amerikanske studentene fra kurset vi tar, var med og forklarte reglene for oss. For de som lurer på om det var varmt å sitte der i 3 timer, så kan jeg fortelle at stadion selvfølgelig var utstyrt med aircondition! Det ble desverre tap 1-2, men totalt sett var det en veldig artig opplevelse som frister til gjentagelse. Fikk også høre at fotballaget (ikke amerikansk fotball), Houston Dynamos, var et av de beste i USA, så vi må også prøve å få med oss en kamp der.

Video av Minute Maid Park

Ellers blir det stadig varmere og fuktigere i Houston. Hittil har vi ikke opplevd en dråpe regn, selv om juni skal være en av de aller våteste måndene i året. I går registrerte vi 110 °F da vi var ute og kjørte, noe som tilsvarer ca 43 °C. Varmen er nok årsaken til at Houstonionerne (de infødte her kalles det) er så bleke, de holder seg rett og slett inne der det er air-condition. I går lærte jeg at befolkningen i Texas doblet seg i tiåret etter at aircondition ble såpass billig at alle kunne kjøpe det.