tirsdag 8. september 2009

San Francisco del 2

En av dagene leide jeg sykkel og syklet fra San Francisco over Golden Gate Bridge til Sausalito, en liten by som ligger 10 min sykkeltur etter broen. Tok i den forbindelse en del bilder av broen som er det mest fotograferte objektet i San Francisco (eller var det hele USA..??)




Over 1300 mennesker har tatt selvmord ved å hoppe fra broen, men noe sikkerhetsgjerde skal de ikke ha. Det ødelegger for utsikten.... I stedet har de satt opp Emergency telefoner flere steder langs broen slik at de som tenker på å hoppe kan ringe og få snakke med en psykolog...


I Sausalito hadde de kunstfestival den dagen jeg var der. Det krydde av folk i byen! Langs sjøkanten hadde en kunstner satt opp steiner stablet oppå hverandre. Tok bilde under som jeg synes ble veldig bra.



Ellers har jeg besøkt vindistrikte i California, Napa Valley, som ligger 40min utenfor San Francisco. Besøkte totalt 3 vingårder og fikk se hvordan de lager vin og selvfølgelig smake masse god vin.





Hun som var fra San Francisco, som jeg ble kjent med i Las Vegas, ble med på tur til Yosemite nasjonalpark for noen dager. Da kunne jeg hilse på Bjarte igjen som skal være i parken å klatre i èn måned. På veien stoppet vi i Santa Cruz og Monterey. På stranden hadde de Baywatch lifeguard hus som jeg selvfølgelig måtte ta bilde av.




Overnattet i Santa Cruz på dette koselige hostellet


I Yosemite overnattet vi i disse telthyttene. Selv om det var 30 grader om dagen var det kjempekaldt om natten! All mat måtte lagres i sikre matskap for å hindre at bjørner spiser den opp. Det skal vistnok være veldig mange svartbjørner i nasjonalparken. (Vi så ingen)



Yosemite nasjonalpark: Turistbilde 1



Yosemite nasjonalpark: Turistbilde 2
Traff Bjarte i Yosemite, men han og en kompis fra Norge holdt på å forberede seg til en 3 dagers klatretur opp El Capitan, 910 meter rett opp, så fikk bare snakket noen timer. Ikke bare skulle de klatre opp, men de skulle ha med mat, vann og utstyr for 3 dager.






El Capitan

Ingen kommentarer: